نقطه سر خط

نقطه سر خط
پیام های کوتاه
آخرین نظرات
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۳۰ - یا حسین
    یاعلی

موسیقی وغناء

سه شنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۴۳ ق.ظ

احکام موسیقی وغناء

بسیاری از مشکلات در کشور ما ناآشنایی عموم مردم با احکام الهی است که وظیفه آنها را روشن نموده است. در مورد غناء وموسیقی نیز این چنین است.



حکم شناسی

بسیاری از مشکلات در کشور ما ناآشنایی عموم مردم با احکام الهی است که وظیفه آنها را روشن نموده است. در مورد غناء وموسیقی نیز این چنین است.

اولین نکته ای که باید توجه کرد این است که ما دو چیز داریم که بین اینها تفاوت است:

1.    غناء

2.    موسیقی

 

o      ابتدا به حکم غناء می پردازیم که در اینجا سه فتوا وجود دارد:

1-    آیت الله مکارم وآیت الله وحید خراسانی: آواز لهوی حرام است.

2-    آیت الله سیستانی وآیت الله مرحوم تبریزی:آواز لهوی با محتوای باطل حرام است؛ اگر محتوا صحیح باشد احتیاط واجب حرام است!

3-    مراجع عظام آیت الله بهجت تبریزی صافی نوری فاضل لنکرانی امام خمینی ومقام معظم رهبری :آواز لهوی همراه با ترجیع وطرب حرام است.

o      فتاوای مراجع تقلیید در مورد حکم موسیقی:

1-    مراجع عظام آیت الله تبریزی سیستانی مکارم شیرازی وحیدخراسانی: استماع صوت لهوی حرام است.

2-    مراجع عظام آیت الله فاضل لنکرانی نوری امام خمینی ومقام معظم رهبری:استماع صوت لهوی مطرب حرام است.

3-    آیت الله بهجت وصافی:استماع صوت لهوی مطرب وهر آهنگی که از آلات موسیقی تولید شود، حرام است.

اما توضیح حکم:

-         لهو: چیزی که آدم را از هدف خود مشغول می کند در فارسی تعبیر به سرگرمی می شود.

لهو به تنهایی الزاما معنای بدی ندارد.سرگرمی هدفمند هم زیباست..مثلا در روایت هست که ریسندگی برای زنان را نعم اللهو تعبیر نموده است. همچنین در روایات داریم که باید وقتی را برای خود قرار بدهیم وبه آنچه علاقه داریم بپردازیم تا از امور اهم غافل نشویم.

دونکته مهم!

اولا به تفاوت سطح آدمها می توان لهو متفاوت باشد.

ثانیا در اجتماعات متفاوت هم لهو متفاوت می شود.

« صوت لهوی صوتی است که مناسب مجالس لهو ولعب است لذا شناخت آن به عرف بستگی دارد آنهم عرفی که متخصص این باشد.»

اهل باطل در هر جامعه ای به کیفیاتی رو می آورند و از ما خواسته شده از این گروه دوری کنیم.

بازی معمولا به یک رفتار خاص منظمی می گویند که یک بردوباختی در آن مطرح است ولی لهو هر چیزی است که انسان را مشغول از امور مهم کند.

-         مطرب:

طرب صفتی برای صوت است یعنی خفته تعتری: خروج از حالت طبیعی ملاک است.الزاما به معنای شادی نیست.« صوتی که از انسان را از حالت طبیعی خارج کند چه شادی و چه محزون!»

میزان این خروج از حالت نفسانی اثرگذاری عمیق بر نفس است.

خروج از حد طبیعی خوب توضیح داده نشده است.ولی به هرحال مرادشان تاثیر فوق العاده است.صرف شادی وحزن ملاک نیست.به هم ریختن خروج از حالت طبیعی است.

-         استماع:

در استماع انتخاب واختیار معیاراست.یکی از مشکلات رایج در موسیقی سماع است یا استماع است؟! «استماع موسیقی یعنی بهره بردن از موسیقی واینکه با اختیار موسیقی را بشنویم.»ولی به گوش خوردن حکم ندارد.

-         توضیح ترجیع:

ترجیع به معنای چه چه زدن است.

v   نکات اصلی ومهم:

·        تغنی در شب عروسی فقط آقای مکارمو سیستانی احتیاطا انجام نشود ولی اگر مبتنی بر باطل نباشد در شب عروسی اشکال ندارد.

·        دست زدن مشکل ندارد ولی حالت جلف نداشته باشد.

·        حکم رقص:

یک استثناء کلی وجود دارد: رقص همسر برای شوهرش به جز آیت الله بهجت همه می گویند اشکال ندارد...

§        در خصوص رقص شوهر برای همسر وهمسر برای شوهر:

1-    آیت الله سیستانی وحید خراسانی تبریزی امام خمینی مقام معظم رهبری:رقص هردو برای هم مشکلی ندارد.

2-    آیت الله صافی فاضل لنکرانی مکارم نوری: فقط رقص همسر برای شوهراشکال ندارد.

§        رقص زن برای زن ومرد برای مرد:

1-    آیت الله تبریزی امام خمینی ومقام معظم رهبری: اگر ریبه نداشته باشد اشکالی ندارد.

2-    آیت الله صافی و مکارم: کلا حرام است.

3-    باقی مراجع: احتیاط نموده اند.

§        رقص زن برای محارم مثل حکم بالاست فقط آقای تبریزی حکم به حرمت نموده است.

§        رقص مرد برای زنان:

1-    آیت الله تبریزی امام خمینی ومقام معظم رهبری: اگر مفسده ای نباشد مشکلی ندارد.

2-    باقی مراجع:خلاف احتیاط وجوبی است.

·        آموزش رقص خرید وفروش ساز و..:

آموزش وخرید وفروش ونگه داری که صرفا کار گناه است حرام است.اما باید دقت شود اگر در جایی خوف فتنه و تهییج شهوت باشد مشکل خواهد داشت!

آلات مختص به گناه چیست؟!

خود بزرگان حتی یک مصداق بیان نکرده اند. فضاهایی که نمی توان از آلودگی فاصله گرفت.

تشخیص موضوع

·        هیچ کدام از فقهاء صداوسیما و مجوز وزارت ارشاد پذیرفته شده نیست مهم ملاک آن است.

·        هر موسیقی وغناء مشکوک حکم به حلیت دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۰۹
رسول لطفی

هنر دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی