نقطه سر خط

نقطه سر خط
پیام های کوتاه
آخرین نظرات
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۳۰ - یا حسین
    یاعلی

۱۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

اعتکاف96

یادمان باشد اعتکاف اصرار برای ملاقات خداست. و این کار، کودکانه نیست. این اصرار برای ملاقات هم باید به ما بیاید. به رزمندگان جهادگر می‌آمد که طالب شهادت باشند. معتکف باید وصیت‌نامه‌اش را نوشته باشد؛ مسجد محل نماز است و نماز محل ملاقات با خدا و تمرین و تمنای دیدار او. معتکف دارد با جان خود بازی می‌کند. کسی که تجربۀ اعتکاف دارد و تمنّای اقامت در دیار حضرت دوست دیگر از مرگ نمی‌هراسد. البته هرکس اینچنین باشد، زیاد به یاد این ملاقات خواهد بود، اعمال او نیکو شدهو عمرش طولانی خواهد شد ولی اعتکاف آمادگی برای اقامت ابدی در محضر خداست..

اعتکاف یعنی مقیم شدن در محل نماز. و اگر اوج نماز در سجده است، اعتکاف یعنی اقامت در محل سجده. مگر این نقطۀ نورانی حیات بشر چه عظمتی دارد که تمام عمر ما باید صرف فهمیدن آن شود؟ اعتکاف یعنی تلاشی برای درک سجده. برای درک هر چیزی باید به محل آن رفت تا بتوان آن را از نزدیک مشاهده کرد. مسجد یعنی محل سجده!!

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۶ ، ۱۷:۱۸
رسول لطفی

فوائد مکتب شناسی:

1.    حل فرع فقهی به چند روش

2.    حل معضلات فقهی به چند روش

3.    بررسی واخذ نقاط قوت مکاتب فقهی گوناگون

4.    ایجاد مکتب جدید (خیلی از مکاتب فقهی ناخودآگاه است! ما می توانیم با درک درست ازمکاتب پاسخگوی مسائل روز باشیم! )

5.    تسریع در تعلیم وتعلم و ملکه اجتهادی



نقد وبررسی شناخت مکتب فقهی از دیدگاه استاد عابدی شاهرودی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۶ ، ۱۷:۰۳
رسول لطفی

اعتکاف96


اعتکاف یعنی: زمان می‌خواهد تا انسان برخی از معانی را درک کند. سه روز یعنی زمان متراکم. همان‌طور که برنامه‌های روزانه و مستمر یعنی زمان مداوم. اینها هر کدام به نوعی اثر دارند. هم لازم است انسان کارهای خوبش را در زمان مداوم انجام دهد تا اثربخش باشد. و هم لازم است گاهی زمان متراکم صرف بهبود حال خویش کند تا موثر واقع شود. برای مداوای برخی از بیماری‌های جسمی هم همین کار را انجام می‌دهند. گاهی برنامۀ دارویی مداوم و گاهی که کار سخت شده باشد برنامۀ دارویی متراکم.

روزی ما در مقابل معبود خواهیم ایستاد. و به ملاقات او خواهیم شتافت. آنجا می‌فهمیم که همۀ آنچه همیشه می‌خواسته‌ایم خود خداست. و آنجا می‌فهمیم که تمام عمر باید به یاد این لحظه می‌زیسته‌ایم و برای این لحظه ظرفیت پیدا می‌کرده‌ایم. چرا که آنجا هر کسی را به‌قدر ظرفیتش از جرعۀ وصال می‌چشانند و سرمست می‌کنند. ولی آنجا دیگر تأسف خوردن دیر خواهد بود. باید از قبل و سر سجادۀ هر نماز، تمرین ملاقات می‌کردیم و توجه به دیدار می‌داشتیم. پس یادمان باشد اعتکاف اصرار برای ملاقات خداست....

 

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۶ ، ۲۲:۵۸
رسول لطفی


آری اینجا دنیاست همان سیرک بزرگی که طوق بندگی ات را به جای مدال افتخار به گردنت می اندازد وبه قمار هستی ات می نشیند. اصلا مهم نیست تو چه بودی وچه هستی...اصلا مهم نیست چطور می میری یا زنده می مانی واصلا مهم نیست تو چه می خواستی؟ مهم به وجد آوردن شاهزاده ای است که از بلندایی تو را می نگرد وتو در چکاک خون وشمشیر به توجه اش که حالا تمام افتخارت شده می بالی اما می دانی این تمام افتخارت با شکستی به تنفر و با مرگ به پایان خواهد رسید وعجب معامله پایا پایی تو با جان او با هیجان...


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۶ ، ۲۲:۳۸
رسول لطفی

اول باید ببینیم در اعتکاف دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد. مسجد محل عبادت است نه محل سکونت، اما در جریان اعتکاف می‌آیی، و هرچند برای مدت سه روز، ولی در مسجد مقیم می‌شوی. دو روز خود را اسیر می‌کنی تا روز سوم دستگیرت کنند تا دستگیری شوی. تمام ساعات شبانه روز خود را مقید می‌کنی که در محیط مسجد تنفس کنی. از چهار دیواری محراب بیرون نمی‌روی، و پا از زیر سقف گنبد دوّار خانۀ خدا بیرون نمی‌گذاری. چرا؟

گویی می‌خواهی از مسجد چیزهایی ببینی که دیگران آن را نمی‌بینند؛ دیگرانی که می‌آیند و نماز می‌خوانند و می‌روند. شب ماندن در مسجد مکروه است مگر برای اعتکاف. از این فرصت استفاده می‌کنی تا خوابیدن مسجد را تجربه کنی. گویی این به بیداری منجر می‌شود. انگار مسجد قسمت‌های پنهانی دارد که وقتی مدتی در آن می‌مانی آنها را می‌یابی. می‌مانی تا بقیه بروند و منتظر می‌نشینی تا مسجد باطن خودش را به تو نشان دهد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان


اعتکاف96
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۶ ، ۲۱:۰۲
رسول لطفی

پشتوانه نویسنده قوی در هر زمینه ای یک شالوده ای از فکرهای بلندی است که که واژگان از آن ترشح می کنند و طبق غرض ونظر به سمتی هدایت می شوند که در حیطه چارچوب ذهنیت فکری واقع شده است. 

نویسنده ای که پشتوانه فکری او نظام مند باشد عمق و دقت کلام وی قطعا بهتر است و خلاصه عظمت افکارش در پشت نوشته هایش پنهان شده است واوج کمال مکتوباتش به صحت وسقم و قوت در نظام ذهنی خودش است.

شیخ اعظم انصاری(ره) یکی از بزرگانی است که بزرگی و وسعت و دقت وعمق و پختگی و... کتاب هایش در زمینه های فقهی واصولی حاکی از قدرت فکری اوست.

یک نظام معرفت شناسانه ای که حاکم بر ذهن ایشان است وظاهرا از استاد خود علامه نراقی(ره) اخذ نموده است نظام معرفتی ضدی است. مثلا در عبارت ( لو لم یعلم أن الطهاره مما لا یرتفع برافع لم نقل فیه!) به جای آنهمه نفی می فرمود (لو نشک فی اقتضایه..) ! در رسائل زیاد از این عبارتهاست...

شیوه فهم به اشیاء شیوه وجودی نیست شیوه شناخت وجود بواسطه عدم است لذا ایشان در ظهورات می فرماید اصل عدم القرینه هم جاری کنیم.!

اینرا معرفت شناسانه ضدی می نامم که با شناخت مضاد می توان مطلب را فهم کرد.(تعرف الاشیاء باضدادها)آن موقع می توان مرز وجود وعدم را شناخت!


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۶ ، ۱۲:۳۵
رسول لطفی

﴿وجعلنا من الماء کل شیء... انبیاء/30

          از دیرباز جنگ های تمدنی وجهانی جنگ بقاء بوده که به تصویر کشیده شده وحاکی از به رخ کشیدن ها و زورآزمایی هایی برای رسیدن به قدرت و ثروت بیشتر بوده است لذاست مفهوم تهدید پدید آمده که ممکن است قدرت بالاتری گنجهایت را ببرد..!

اما این سروصدای گوش خراش قدرت طلبها به سر آمده و با دست خود بقاء خود را به خطر افکنده اند و درطبیعتی که باید در آن حیات می جستند و مانند آشیانه ای در آن سکنا گزیده بودند را با تیغ هوا وهوس هایشان تخریب نمودند! واین است که جنگ برای حیات به راه افتاده است... آبی که سرچشمه حیات آدمی است به مخاطره افتاده لذاست که طبل جنگ بر سر تصاحب این منبع حیات وزندگی شروع شده است... آیا جنگ خونین آینده سر ماده حیات بشری خواهد بود؟!! این زنگ خطر برای بقاء نسل آینده است...


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۶ ، ۱۲:۲۸
رسول لطفی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۶ ، ۱۵:۵۲
رسول لطفی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۶ ، ۱۹:۴۲
رسول لطفی

«این‌ها عادت دارند چنتا از آدماشون رو سرخ کنند تا نفوذیشون سفید بمونه» این دیالوگی است که رحیم (با بازی احمد مهران‌فر) درباره دشمنان‌شان در فیلم ماجرای نیمروز می‌گوید. فیلم ماجرای نیمروز درباره تضاد بین ایدئولوژی‌هاست. در سازمان‌های ایدئولوژیک هدف سازمان مهمتر از افراد است و همین مسئله جنگ بین دو گروه را در فیلم پیچیده می‌کند. دیگر کشمکش و تضاد، بین دو فرد نیست بلکه دو عقیده در برابر هم قرار گرفته‌اند و همین معادلات را به‌ هم می‌زند. خواهر به خواهر رحم نمی‌کند. دوست قدیمی نارفیق می‌شود. مؤمن انقلابی نفوذی و رییس‌جمهور فراری.



۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۹۶ ، ۰۹:۵۶
رسول لطفی

گذشتن را باید آموخت تا بتوان از سردی ها و سختی های روزگار گذشت واین را از بهار باید آموخت که با گذشتن از ظلمات زمستانی به شکوفایی می رسد وخوشا به حال آنان که همیشه بهارند چون می دانند که مشکلات در دنیای امروزشان زمینه ای برای پروازشان است خود را محکم می کنند و به شکوفایی بالاتر می رسند...

همانطور که باید به جای توقف در پشت مشکلات گذشت ، بیاییم از کسانی که زمینه سختی ها وناخوشی های ما شده اند بگذریم تا گذشت را تمرین کنیم و دلهایمان بهاری شود...

                                                                           سال نو مبارک

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۹۶ ، ۰۹:۴۵
رسول لطفی