نقطه سر خط

نقطه سر خط
پیام های کوتاه
آخرین نظرات
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۳۰ - یا حسین
    یاعلی

معرفت شناسی ضدی

دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۶، ۱۲:۳۵ ب.ظ

پشتوانه نویسنده قوی در هر زمینه ای یک شالوده ای از فکرهای بلندی است که که واژگان از آن ترشح می کنند و طبق غرض ونظر به سمتی هدایت می شوند که در حیطه چارچوب ذهنیت فکری واقع شده است. 

نویسنده ای که پشتوانه فکری او نظام مند باشد عمق و دقت کلام وی قطعا بهتر است و خلاصه عظمت افکارش در پشت نوشته هایش پنهان شده است واوج کمال مکتوباتش به صحت وسقم و قوت در نظام ذهنی خودش است.

شیخ اعظم انصاری(ره) یکی از بزرگانی است که بزرگی و وسعت و دقت وعمق و پختگی و... کتاب هایش در زمینه های فقهی واصولی حاکی از قدرت فکری اوست.

یک نظام معرفت شناسانه ای که حاکم بر ذهن ایشان است وظاهرا از استاد خود علامه نراقی(ره) اخذ نموده است نظام معرفتی ضدی است. مثلا در عبارت ( لو لم یعلم أن الطهاره مما لا یرتفع برافع لم نقل فیه!) به جای آنهمه نفی می فرمود (لو نشک فی اقتضایه..) ! در رسائل زیاد از این عبارتهاست...

شیوه فهم به اشیاء شیوه وجودی نیست شیوه شناخت وجود بواسطه عدم است لذا ایشان در ظهورات می فرماید اصل عدم القرینه هم جاری کنیم.!

اینرا معرفت شناسانه ضدی می نامم که با شناخت مضاد می توان مطلب را فهم کرد.(تعرف الاشیاء باضدادها)آن موقع می توان مرز وجود وعدم را شناخت!


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی