نقطه سر خط

نقطه سر خط
پیام های کوتاه
آخرین نظرات
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۳۰ - یا حسین
    یاعلی

زائد بودن مباحث اصولی؟!

يكشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۵، ۰۹:۴۸ ب.ظ

تورم علم اصول؟!!


نقد استاد بر نظریه زوائد برخی از مباحث اصولی

  *نکات ظریفی مطرح شده حتما ملاحظه گردد*

ما در دانشمندان هر علمی افرادی می خواهیم که فکر را رها کنند وچیزی به نام زائد وغیر زائد مطرح نیست.بسیاری از پیشرفت های در علوم به خاطر آزاد کردن فکر در یکسری مسائل مطرح شده است.یک سری نوآوری ها در چهارچوب نبودن است.عام مطلق! ولی مراد ما این نیست که کسی که نون شب ندارد به دنبال خوردن خربزه برود.اولویت ها را می فهمیم الویت ها آموزشی و پژوهشی  وتربیتی را می فهمیم ولی اینگونه نیست مطلق رد شود..می خواهیم در مقابل سلب جزیی موجبه جزیی را کشف کنیم.

تازه از خلط های مصداقی هم باید جلوگیری کرد.علی کل حال نباید بحث های راهبردی بنیادی کاربردی را با هم خلط کرد. نباید بین مقام تفکر اصولی وعلم اصولی خلط کرد.حال کسی که راه را نرفته وهنوز اولویت ها را مدیریت علم را نمی داند مقام نظریه پردازی لذا طلبه ها از این جا رونده می شوند و از آنجا مونده خواهند شد.

به علاوه ما با نگاه ثمره یابی نگشته ایم ولی اگر واقعا متهد به این باشیم که به این قواعد پایبند باشیم ثمره پیدا خواهیم کرد.و قطعا خطاب به طلبه کفایه خوان نیست.

اساسا ما درضمن علم اصول تفکر اصولی را می آموزیم.لذا اصول الفکر الاسلامی است.بله رسالت جزیی همان است که در استنباط حکم شرعی باشد.ما در جایه خودش نوشتیم که بسیاری از این ابحاث بحث های حمایتی است که بحث های جلوتر را تخریب می کند.مثل خاکریز هایی است که برای سنگر می سازیم.به هیچ وجه بحث بنده صغروی نیست چون خط به خط اینها صغری است ومحل مناقشه است.و باید روش پژوهشی را رعایت کرد: تاریخ مساله ابعاد مساله میزان تراکنش این ها در فقه افق های جدید را ببینیم.یک کار مهمل و هیجانی حداکثر موجبه جزییه را اثبات می کند.نهایتا کسی ضرر می کند که قوه تشخیص نداشته باشد.

گاهی این مباحث برای چند نسل آینده تغییر فتوا می شود.یک عمل جمعی داریم و یک عمل جمعی طولی داریم.یک مساله گاها نطفه ای است بعد از چند قرن مضغه می شود و....الی زماننا هذا یک طفل کوچک است وبعدها در سه چهل سال آینده طفل بالغ می شود و در بزنگاه شیعه را حفظ می کند.

بنده بارهای بار تجربه کردم بسیاری از شبهاتی که به اسلام کرده اند در مباحث علم اصول در لابه لای مباحث اصولی شان جوابش را پیدا کرده ام.مثلا شخصی در مباحث معرفت شناسی شبهه ای کرده بود وتکثر گرا شده بود و این شبهه با حوابش را در فروعات مباحث قطع در حاشیه بحر الفوائد آشتیانی پیدا کردم.

تحمل مان را باید در درس خواندن بالا ببریم.درس خواندن خمر رنگ رزی نیست.باید حوصله وتانی کرد.

استاذنا العبدی/  9آبان/95

درس کفایه

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی