نقطه سر خط

نقطه سر خط
پیام های کوتاه
آخرین نظرات
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۳۰ - یا حسین
    یاعلی

تمدن برتر

سه شنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۱ ب.ظ

استاد موسی نجفی



تمدن برتر

استاد موسی نجفی

24تیرماه/بابل

حضرت آقا برای انقلاب 5 مرحله تصویر نموده اند اما ما در سه بخش آنرا خلاصه کردیم:

1.      نهضت ها وجنبش ها

2.      نظامات اسلامی

3.      تمدن اسلامی

ما آلان در مرحله نظام هستیم.اما این نکته هست که نسبت به سایر کشور های اسلامی برتر هستیم ودر موقعیت بالاتری قرار داریم چون اینها یا در مرحله نهضت هستند یا اساسا وابسطه هستند وخنثی می باشند.

ما در عرصه نظام سیاسی دارای 2 رقیب جدی هستیم:

1.      سلفی گری

2.      اخوان المسلمین وترکیه که اسلام میانه رو اجتماعی است.

تمایز ما از این دو گروه در تمدن اسلامی است.چراکه رقیبان ما در ذیل تمدن غرب تعریف شده اند.اگر نظام اسلامی موجود باشد ولی ذیل تمدن غربی شناخته بشود نظامی بی خاصیت تلقی می شود.

سوالی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ما با اینکه در صنعت وتکنولوژی و.. عقب هستیم چگونه مدعی تمدن اسلامی هستیم؟!

اوائل انقلاب اسلامی یک گزارشی از کمیته سنای آمریکا منتشر شده بود با این موضوع که علت مخالفت آمریکا با جمهوری اسلامی چیست؟!در آنجا به بررسی علل مختلف پرداخته بود وهمه آنرا مورد خدشه قرار داد ولی مهمترین دلیلی که آن را اثبات کرد این بود که مشکل اساسی ما با اینها این است که اینها می خواهند غیر از ما زندگی کنند.به ادعای ما آلان عصر موعود بشر است حال اینها نمی خواهند بپذیرند! واقعیت هم همین است.

به نظر من دقیقترین مشکل اساسی ما با اینها در مساله سعادت است.همه نظامات سیاسی برای خوشبختی انسان است از طرفی لیبرال دموکراسی که از طرف اینها ادعا شده پشتوانه بزرگی به نام پایان تاریخ و جنگ تمدن ها دارد که از سوی متفکران اینها بیان شده است... اگر بخواهم در مثالی این را روشن کنم این است که ما مسلمانان معتقدیم پیامبر ما خاتم الانبیاء است و اگر کسی بعد از ایشان ادعا نبوت کرد ما به حرف آن گوش نخواهیم کرد.ادعای پایان تاریخ وعصر موعود همین است که این ها ادعا کرده اند.

حال اگر اندیشه ای در مفهوم مدنیت وروابط وتعاملات وسعادت و... با آنها به مخالفت ورزد وبگوید خیر لیبرال دموکراسی پایان نیست بلکه فرای آن نظر دیگری وجود دارد اینجاست که دعوا شکل گرفته است. همه دعوا این است که ما تمدن اسلامی هستیم وآنها تمدن غربی هستند.

اینها از رنسانس مرگ مذهب را اعلام کرده اند یعنی وقتی عصر علم رسیدند پایان مذهب را اعلام کردند. حال ببینید انقلاب سیاسی- اجتماعی بزرگ با شعار مذهب یکدفعه ظهور پیدا می کند واین برایشان خیلی عجیب بود.

میشل فوکویاما در مقاله (ایرانی ها چه رویایی در سرمی پرورانند؟) آورده است که ما در مفهوم سعادت وخوشبختی رقیب اینها هستیم.

اینها گفته اند ما دوخط در تاریخ داریم. خط ترقی وخط ارتجاع! خط ترقی همان پیشرفت ماست وخط ارتجاع یعنی همان قبل رنسانس!

اما به نظر ما خط جدیدی به نام "تعالی" داریم که مفاهیم ارتقاء وارتجاع را با نسبت دید خود تبیین می کنیم وبا معیار خود همان قدر که اسرائیل را می کوبیم از داعش هم تنفر داریم..

مهدویتی که در شیعه وجود دارد طعنه به همین فکر غربی هاست که عصر موجود عصر موعود نیست! برخلاف نظریه پایان تاریخ که لیبرال دموکراسی را موعود می داند.پس مهدویت شکننده نظریه غربی هاست...

چرا اینقدر انتظار برای ما مهم است؟! زیرا تعلق تمدنی ما را می سازد!

اما تکلیف ما نسبت به تمدن گذشته چیست؟!نسبت ما با تمدن غرب چیست؟!

ذات انقلاب اسلامی اعتدال وعقلانیت است چراکه بین سلفی گرهای افراطی و سکولارهای تفریطی قرار داریم.

سه نوع اسلام تبیین می شود:

1.      اسلام سکولار

2.      اسلام اجتماعی : اینها مثل کشور ترکیه معتقدند اسلام باید در عرصه اجتماعی وجود داشته باشد ولی در عرصه سیاست لیبرال دموکراسی هستیم.

3.      اسلام سیاسی = این همان نگاه تمدنی ماست.

چهار حالت نسبت به تمدن اسلام وتمدن غرب متصور هستیم:

1-     اسلام حداکثری وغرب حداکثری

2-     اسلام حداقلی وغرب حداقلی

3-     اسلام حداکثری وغرب حداقلی

4-     اسلام حداقلی وغرب حداکثری

دو قسم اول صحیح نیست.مدعی ما قسم سوم است.وقسم چهارم اسلام سکولار است در این قسم مذهب را یک امر شخصی معرفی می نمایند.جنگ جهانی اول ودوم واستعمار نوین وبرده داری جنسی نشان داده که تمدن غرب که مبتنی بر علم محوری است کارآمد نیست..!

تکثیر فرهنگی با تعلق تمدنی جور در می آید ولی آلان آن دست بالا که تعلق تمدنی است را نداریم.

شما یک ماهی را در نظر بگیرید که در آب زندگی می کند.آیا این ماهی از آب سوال می کند؟خیر به همین معنا دنیا را نیز مدرنیته وغرب فراگرفته است.

شاهکار انقلاب اسلامی این است که فراتر از علم مدرن علم دینی را معرفی می کند.قبلا دنیا مساوی مدرنیته بود ولی حالا به چالش کشیده شده است و انقلاب اسلامی به مثابه ماهی در آب از اصل وجود آب پرسش کرد ومدرنیته را زیرسوال برد واین سوال مهمی بود!

پس اعتقاد مهم ما این است که خارج از عالم غرب عالم دیگری داریم واین حرف جدیدی که در انقلاب بیان شد!انقلابی که مبتنی بر عقلانیت اعتدال است.

اما چالش کار کجاست؟

اصل حکومت در زمان پیامبر(ص) بنیان گذاشته شده اس اما چون خلفاء نظام سیاسی وقت را در دست داشتند مشکلات اساسی دنیای اسلام را فراگرفته بود لذا ائمه(ع) در عصر خود به مخالفت با حکام زمان پرداختند.خلفاء سوار بر مرکب حکومت شدند وآنرا منحرف کردند!

ما در سه دوره با غرب مواجه شده ایم:

1.      دوره تمدن اسلامی که با بقایای یونان مواجه شده بود

2.      دوره جنگ های صلیبی

3.      دوره مدرنیته غربی که پشت پرده آن استعمار بوده است.

این نظام اسلامی شیعی ایرانی بوده که در طول سالها در یک خط محور شده اند وشهرسازی های اسلامی معماری های اسلامی و...از نمادهای این تمدن عظیم بوده استوهمه آنها در هویت ما موثر بوده است.

همه جنگ ما جنگ هویت است...!

در انقلاب اسلامی است که درگیری هویتی را به حد تمدنی رسانده است.

ما در دنیای مدرنیته در اثر استعمار واینکه نظام های سیاسی اجتماعی ضعیف بود منجر شد که دچار بحران هویتی بشویم.

بزرگترین چالش ما تجدد است.این احساس ابقاء شده که رو آوردن به نماز وروزه ودعاو...عقب افتادگی است.

این موبایل وتبلت ها و... وبه طور کلی تکنولوژی برای غرب مصونیت آورده است.

ما همزمان که از این تکنولوژی ها استفاده می کنیم تعلق تمدنی خود را از دست می دهیم وبه تعبیری دستگاه هاضمه ما برای هضم کردن فرهنگ غرب در فرهنگ اصیل خود دچار مشکل شده است!

اما سینما مثل فرهنگ غرب است ولی مثل شراب نیست.هنر دینی وسینما دینی امکان دارد اما بدین دلیل که از جنبش نرم افزاری عقب هستیم نمی توانیم از آن استفاده کنیم.

علت اینکه ما ایرانی ها زودتر به اهل بیت رجوع کردیم بدین دلیل است که سابقه تمدنی داشته ایم.این درک است که تمایز بین علی وسایرین را بفهمد واین درک تمدنی ماست که به علی دل بسته می شود...

 

رسول لطفی 24تیرماه1396

بابل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی