نقطه سر خط

نقطه سر خط
پیام های کوتاه
آخرین نظرات
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۳۰ - یا حسین
    یاعلی

قرارگاه فرهنگی

دوشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۶، ۰۸:۵۷ ق.ظ

فرهنگ هواست اگر این هوا سالم بود یک بدن مستعد با تنفس آن خب انرژی می گیرد. اگر هوا مسموم بود ادم های سالم هم صرفا تنفس در این هوا بکنند مریض می شوند وناتوان می شوند معلول می شوند فرهنگ یک چنین حالتی دارد...



*قرارگاه فرهنگی

 

ü    فرهنگ:

{مجموعه دست آوردهای مادی و معنوی هر جامعه، اعم از دانش، هنر، اخلاقیات، قواعد، آداب، رسوم، عادات و دیگر قابلیت های اکتسابی که از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد.}

{استاد پناهیان: آنچه که در یک جامعه «مرسوم» است ویا در بین افراد جامعه «رواج» دارد.

رواج یافتگی ومرسوم بودنیکی از ویژگی های مهم فرهنگ است.اما اساس فرهنگ یک جامعه مبتنی بر:

1-    عقاید وباورها

2-    نگرش ها

3-    علائق وگرایش ها

4-    رفتارها وآداب شخصی

5-    آیین ورسوم اجتماعی} 

ü    خصوصیات فرهنگ:

1.    آموختنی و اکتسابی است(غریزی و فطری نیست)

2.    زنده است وتوقف مساوی با مرگ است.

3.    هویت دهنده(تنظیم کننده روابط وتضمین کننده نوع بینش)

4.    نسبی

5.    منتقل شدنی

 

ïهر چند "قانون" و "واحد پول" و "شرایط اقلیمی وزیستی" یک امور رایجی هستند واما جزء فرهنگ محسوب نمی شوند هرچند تاثیر متقابلی نسبت به هم دارند.

         

ü    تهاجم فرهنگی:

{پس عمل جایگزینی فرهنگ بیگانه با فرهنگ خودی به شکلی هوشیارانه که بتواند یک ملت و جامعه را نسبت به فرهنگ خود بیگانه و مطیع غرایز بیگانگان کند «تهاجم فرهنگی» محسوب می شود.}

 

ü    ناتوی فرهنگی:

{مجموعه زنجیره ای به هم پیوسته رسانه های گوناگون و اینترنت، ماهواره ها، تلویزیون و رادیو... که در جهت مشخص حرکت می کنند تا سررشتة تحولات جوامع را بر عهده بگیرند... اینها صهیونسیت ها و سرمایه دارهایند و عمدتاً هم در آمریکا و اروپایند}

 

·        انقلاب اسلامی ایران به عنوان الگوی نجات بخش در جهان اسلام بی تردید همواره با انواع دشمنی ها و برنامه های هدفمند دشمنان برای انزوا قرار گرفته و روزی نیست که طراحی های دقیقی برای ناکارآمدی، ترسیم چهره ای غیر واقعی و نیز تضعیف آن از سوی دشمنان را شاهد نباشیم

 

-         انقلاب اسلامی به عنوان تمدن مقابل با تمدن غرب که در ایدئدولوژی وارزش هایش در تضاد با شاخص های تمدن غرب است ، جنگ فرهنگی بین اینها شروع شده است...

دستور آماده باش برای مقابله با شبیخون فرهنگی دشمن:

 

v   حرکت جبهه ای

1.    ایمان به فرمانده

2.    به هم پیوسته ودارای نقشه برای پیشرفت وپیشبرد وجلوگیری از پسرفت

3.    تقسیم بندی وظایف در چارچوب یک طرح کلی

( پس وقتی می گوییم جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی باید قبلش تکلیفمان را با چیزی به نام «انقلاب اسلامی» مشخص کرده باشیم. )

 

"حرکت فرهنگی حزب‌اللهی، ابزارش فرهنگی است و نه اهدافش؛ بلکه اهدافش خیلی عینی

و اجتماعی و حتی اقتصادی هم می‌تواند باشد؛ یعنی باید باشد."

 

کار فرهنگی که انجام می دهیم:

1.     تنوع

2.     ابتکار

3.     انگیزه

4.     برنامه

5.     هدایت شده

v   قرارگاهی

هر لحظه با رفت وبرگشت مابین عرصه عمل ونقشه در دست وفرمانده بالادست در موقعیت عمل صالح قرار بگیرد.

 

*توصیه های حضرت آقا برای کار تشکیلاتی:

أ‌.       آفت شناسی در کار فرهنگی:

o      آفت انحراف

o      آفت سطحی نگری

o      آفت تکرار

o      آفت تحجر و..

ب‌.  پشتوانه فکری ونظری

o      آدم کارآمد در زمان کم کار پرکمیت وبا کیفیت انجام می دهد.

ت‌.  اولویت سنجی

ث‌.  مسائل مالی وبودجه وپشتیبانی        

ج‌.    کار ستادی انجام دهید وحدالمقدور وارد صف نشوید.

ح‌.    خودسازی وتقوا وپرهیزکاری

مثلث معنویت در کار تشکیلاتی

§       مبنای تشکل بر اخلاق اسلامی وانگیزه های الهی

§       ایجاد رقابت معنوی

§       انس با قرآن

خ‌.    نظــــارت مومنانه

د‌.      پرهیز از مسائل زودبازده

ذ‌.      استحکام زیرساختها

ر‌.      عملیات به نحو چراغ خاموش

 

ü    مراحل تبادل وتهاجم فرهنگی:

 

·        مراحل مختلف تهاجم فرهنگی عبارتند از: 1.تحمیل 2.تخریب 3.تسلیم فرهنگی.

·         مراحل مختلف تبادل فرهنگی عبارتند از: 1.گزینش 2.تحلیل 3.تولید فرهنگی.

 

1-    گزینش: منظور آن است که هر چیزی که از دیگران است را به طور مطلق رد نکرده یا نپذیریم زیرا هر فرهنگی اجزای بسیار متعددی دارد که ممکن است بعضی از آنها نامطلوب باشد و بعضی مطلوب. ما اجزایی را که مطابق با ارزش های فرهنگ خودی است انتخاب می کنیم. چنانچه خداوند متعال می فرماید: «... فَبَشِّرْ عِبَادِی * الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُوا الألْبَابِ».[16]

«از اینجا عنوان "انتخاب ارزش ها" پشتوانه گزینشی فرهنگی قرار می گیرد»

 

2-    تحلیل: آن است که آنچه را که از فرهنگ دیگر گزینش کرده ایم آن را متناسب با فرهنگ بومی جذب کنیم و به شکل عنصری از فرهنگ خودی در آوریم .

 

3-    تولید فرهنگی: اگر دو مرحله گزینش و تحلیل در مورد عناصر فرهنگی درست انجام گیرد جامعه به مرحله ای از رشد و توانایی می رسد که می تواند با تولید فرهنگ نیازهای جامعه اش را برطرف سازد و صرفاً مصرف کننده فرهنگ دیگران نباشد.

4-    تحمیل فرهنگی: در تحمیل فرهنگی، فرهنگ مهاجم عناصر مفسد را به فرهنگ مورد نظر تحمیل می کند.

5-    تخریب فرهنگی: در تخریب فرهنگی، فرهنگ مهاجم توان و قوه تجزیه و تحلیل را از فرهنگ مقابل می گیرد

6-    تسلیم فرهنگی: در تسلیم فرهنگی به تحدید مرزهای فرهنگی پرداخته آن را محدود می سازد.

 

ü    تفاوت تهاجم و تبادل فرهنگی:

1.    در تهاجم هدف تخریب است اما در تبادل هدف انتقال و نشر فرهنگ است

2.    در تهاجم مهاجم برای جایگزینی فرهنگ خود به نحوی ظالمانه سعی در ریشه کنی فرهنگ مقابل دارد اما در تبادل فرهنگی چنین نیست.

3.    در تهاجم فرهنگی قصد استیلا و به طور کلی غرض سیاسی در نظر است و مهاجم اصولاً بقای فرهنگ مقابل را به هیچ عنوان نمی پذیرد.

ü    تهاجم فرهنگی در دو مرحله صورت می پذیرد:

o      تخلیه فرهنگ خودی

در قانون طبیعت وقتی در فضایی خلاء ایجاد می شود نزدیکترین نیروی موجود، آن خلاء را پر می کند. هر پدیدة جدید یا در جایی حضور می یابد که قبلاً خلاء وجود داشته و یا در آن محیط خلاء ایجاد می کند. لذا تخلیه فرهنگی اولین شرط لازم برای حضور فرهنگ بیگانه و مهاجم به شمار می رود.

شیوه ها و راهبردهای دشمن در ْایجاد خلاء فرهنگی( ناتوی فرهنگی)

1)     تخریب بنیانهای فکری، اعتقادی، ارزشی و اخلاقی با ایجاد تردید در آنها

2)     انزوای روحانیت و بی ارزش نمودن مبلغان و مدافعان اصیل دین

3)      قداست زدایی از دین و شعائر دینی

4)     ترویج فساد و رذالت زدایی از آن مانند شیطان پرستی در دنیای معاصر

5)     فعال کردن گسل های بین نسلی، گسل های قومی و گسل های مذهبی(فرقه گرائی)

6)     ناکارآمد معرفی کردن نظام دینی

7)     راهبرد القای حاکمیت دوگانه(رئیس جمهور ولی فقیه)

8)     حمایت از جریان های فرهنگی و سیاسی مخالف با نظام دینی و روشنفکران وابسته

9)     تحریک افکار عمومی بر علیه نظام اسلامی و مسئولان آن با سیاه نمائی مسائل ایران از طریق تصویر سازی، جعل خبر، پخش شایعه و...

10)                        ترویج مکاتب باطل مثل لیبرالیسم و..

 

o      تشبیث فرهنگ بیگانه

شیوه ها و راهبردهای دشمن در تثبیت فرهنگ خود:

1)     به کار گماردن افراد وابسته

2)     ایجاد نهادهای مختلف بین المللی و ملی

3)     برپائی شبکه ها و مؤسسات شبه فرهنگی،

4)     تجزیه فرهنگی از طریق تحریک نژادها و گروه های متفاوت اجتماعی مانند تحریک اقوام با گویش محلی و تحریک اقلیت های مذهبی و...

5)     تحریف تاریخ مانند سرچشمه تمدن بشری قلمداد کردن اروپا و دوره صدسال تمدن و فرهنگ اسلامی را سده یورش های خاوریان وحشی دانستن

6)     تغییر خط و زبان برای نمونه، الجزایر، آذربایجان و ترکیه

7)     تضعیف روحیه عمومی: القای این که آرزوها و امیدهای فرد یا جامعه دور از دسترس خواهد بود و هرگز حاصل نخواهد شد.

8)     القای یأس و ناامیدی دشمن برای کشاندن افراد یک جامعه به سوی یأس و نا امیدی قبل از هر چیز مردم را خسته و بی زار می کند و با تکرار محرومیت ها، خرابی ها، شکست ها با استفاده از عوامل تبلیغی، اقتصادی، سیاسی و روانی درآنها سرخوردگی ایجاد می کند.

9)     ایجاد رعب و وحشت، تخریب فکری و روانی مردم و نیروهای دولتی زمانی رشد می یابد که فرد یا افراد دچار ترس ناگهانی گشته و در موقعیت بحرانی و اضطراب قرار گرفته و احساس کند که خطر او را تهدید می کند.

ü    ابزار دشمن:

 

1.    آموزش، زبان، ترجمه و اصطلاحات: آموزش به سبک غربی یکی از روشهای استعماری نفوذ در برنامه های آموزشی کشورهای جهان سوم بوده است یکی از کارکردهای پنهان این برنامه های آموزشی که در ظاهر به منظور پیشرفت علمی در این کشورها اجرا شده، زمینه سازی برای پذیرش فرهنگ بیگانه و برتر جلوه دادن آن و انهدام فرهنگ ملی بوده است.

2.    تبلیغات گسترده از طریق تکنولوژی ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی به دلیل ویژگیهایی که برای آن برشمرده اند بسیار مورد توجه عاملان تهاجم فرهنگی قرار می گیرد:

الف)پوشش فراگیر،

 ب)فرامحیطی بودن،

 ج)چند حسی بودن،

 د)قابلیت تطابق داشتن با فهم عوام

3. شایعه

4.  تحریف واقعیت

5. ترور شخصیت

6. کتب ونشریات

ü    مقابله با تهاجم فرهنگی:

§        شناخت همه جانبه تهاجم فرهنگی و اهداف دشمن از آن

§        تقویت بینش دینی و سیاسی مردم

§        اشباع نیازهای طبیعی انسان از راه های مشروع

§        گسترش امر به معروف و نهی از منکر

§        خودسازی متولیان فرهنگی

§        تلاش برای زدودن فقر اقتصادی

§        استفاده از فن آوری نوین در عرصه فعالیت های فرهنگی.

§        تقویت رسانه های داخلی و غنی سازی برنامه های فرهنگی آنها با رویکرد تقویت هویت دینی و ملی و خنثی سازی تهاجم فرهنگی دشمن

§        تقویت مساجد و کانون های فرهنگی

§        شناخت کامل فرهنگ اسلامی و ملی.

§        مشارکت دادن نوجوانان و جوانان در فعالیت های فرهنگی

§       بازنگری در منابع درس دانشگاهی به ویژه دروس مرتبط با علوم انسانی

مدیریت فرهنگی

 پدید آمدن فرهنگ برای یک جامعه امری اجتناب ناپذیر است همانطور که یک خلقیات وملکاتی خاص برای یک فرد شکل می گیرد.

اگر انسان به به حال خود واگذار شود بیشتر تمایل به بدی پیدا می کند لذا برای رشد روحی نیازمند برنامه ریزی است...فرهنگ هم همین است...

متولیان فرهنگ هر لحظه باید به فکر اصلاح جامعه باشند:

                   *از طرفی باید محافظ ارزش های موجود آسیب پذیر باشند

                   *از طرفی باید از ارزش های مغایر منافع اساسی جامعه وافراد است جلوگیری شود.

انسان همیشه بین تمایلات فطری(قوی تر اما غیر فعال) با تمایلات غریزی ومادی(ضعیفتر ولی فعال تر) در تعارض است واگر این درگیری مدیریت نشود سبب شده انسان دارای خوی حیوانی تری بگرددوگرایش های عالی او مغفول بماند.

·        ابزارهای مختلفی برای مدیریت فرهنگی وجود دارد:

o      قانون گذاری ها

o      نظامات حقوقی

o      وضعیت اقتصادی ومعیشتی

o      رسانه ملی و...

ï برای عملیات فرهنگ سازی باید

1.    اولویت بندی کرد:

 {ابتدا باید برخی از نگرش ها ورفتارها در جامعه نهادینه شود سپس بتوان بسیاری از امور فرهنگی را اصلاح یا ایجاد نمود. مثال:

    

فرهنگ حیا ---- فرهنگ احترام به والدین---- فرهنگ مبارزه با هوای نفس----فرهنگ صبر =فرهنگ حجاب


·       تشخیص فرهنگ های متقدم:

o      پذیرش آنها آسان تر باشد

o      موجب تسهیل در پذیرش دیگر ارزش ها باشد.

2.    مواظب ارزش های پایه باشیم:

«  مبنای آسان شدن فرهنگ سازی در هر موضوعی فطرت وطبیعت مشترک وارزش های پذیرفته شده انسان هاست »

اگر پایه ها ومقدمات فرهنگی یک جامعه ای از سوی دشمن تخریب شد شاید برای اصلاح دیر شده باشد...

3.    بافت های فرهنگ سازی

{برای فرهنگ سازی باید از خانواده و مدرسه شروع کرد!}

4.    عوامل فرهنگ سازی:

o      رفتار والدین

o      رفتار شخصی مسئولین وسیاسیون (الناس بامرائهم اشبه منهم بآبائهم

o      از رسانه های جمعی نباید غافل شد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی