نقطه سر خط

نقطه سر خط
پیام های کوتاه
آخرین نظرات
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۳۰ - یا حسین
    یاعلی

تحول علوم انسانی شهید می خواهد

پنجشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۶ ق.ظ


ما یک جریان محافظه کار در کشور داریم که از این طریق نان می خورند به همین دلیل است که با هر نوع تحول در علوم انسانی مخالف هستند زیرا منزلت خود را از دانشگاه های فعلی کسب کرده اند.
وی با تأکید بر این که چنانچه انقلابی باشد که پاسخ های جدیدی به علوم انسانی ندهد این انقلاب یک انقلاب پیشتاز نخواهد بود.... این مسیر ده تا 20 شهید می خواهد تا در آن تحول ایجاد شود مانند مسئله هسته ای!



تحول در علوم انسانی شهید می خواهد..

 

استاد حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 22 فروردین در نشست گفتمان سیاسی انقلاب اسلامی که در آمفی تئاتر دانشکده علوم سیاسی و حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد،به بیان جهت گیری های سیاسی متفاوت پس از انقلاب در ایران پرداخت.
وی با بیان این که اسلام در هر موضوع دیدگاه و موضع خاص خود را دارد، بیان کرد: مبانی اسلامی می‌تواند در علوم سیاسی دنیا مطرح شود و آن را برای دروس دانشگاهی تدوین کرد.
استاد حوزه و دانشگاه در ارتباط با اتفاقاتی که در رشته علوم سیاسی رخ داده است، عنوان کرد: ساختارها همیشه محافظه‌کار هستند و از ایجاد حرکات انقلابی مقابله می‌کنند به همین دلیل برخی از صاحب‌نظران و استادان ما تاکنون در علم سیاست تغییری ایجاد نکرده‌اند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی مسیر حرکت جهان را تغییر داد و گفتمان تمدن اسلامی را در دنیا مطرح کرد و در حال حاضر مسیر بسیاری از مناسبات در شرق و غرب تغییر کرده است.
رحیم‌پور ازغدی با بیان این که جوانان اروپا با توجه به مد مذهب‌خواهی شکل گرفته در دنیا به اشتباه به داعش می‌پیوندند، تاکید کرد: اگر انقلاب اسلامی نبود مقاومت شکل نمی‌گرفت و تحولات یمن، عراق، سوریه و لبنان رخ نمی‌داد، همچنین مارکسیسم توسط ایدئولوژی اسلام از بین رفت.
وی با بیان این که زلزله انقلاب اسلامی در دنیا تحول ایجاد کرد و به مذهب در دنیا جان دوباره‌ای بخشید زیرا پیش از انقلاب پیروی از مذهب به عنوان یک ننگ و عقب‌ماندگی به شمار می‌رفت، اظهار داشت: تغییر از کشور ما شروع شده و فرهنگ آن به تمام دنیا سرایت کرده اما هنوز در دانشگاه برای این علم بر مبنای انقلاب اسلامی تغییری ایجاد نشده و هنوز از کتب و متون گذشته استفاده می‌شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به الگوبرداری غرب از انقلاب ایران در علم سیاست بیان داشت: تغییر ایجاد شده و از انقلاب اسلامی الگوبرداری شده اما این تحول هنوز در علوم سیاسی ما برای عرضه به دنیا دیده نمی‌شود.
رحیم‌پور ازغدی با بیان این که شعار‌های انقلابی مردم ایران امروز توسط مردم یمن شنیده می‌شود، اظهار کرد: جبهه‌بندی شفافی در یمن به وجود آمده و استکبار علیه این کشور می‌جنگد اما شعار انقلابی مردم ایران توسط مردم یمن در این کشور سر داده می‌شود ولی ما هنوز در علوم سیاست این را تدریس نمی‌کنیم زیرا به نوعی دانشگاه از انقلاب اسلامی عقب افتاده است.
وی با اشاره به این نکته که انقلاب ایران توسط مردم فریاد زده شد، خاطرنشان کرد: انقلاب فرانسه و شوروی نسبت به انقلاب ما انقلاب بزرگی نبوده اما در علوم انسانی و سیاست کار شده است و برای همین از آن با القاب کبیر و بزرگ یاد می‌شود.

عقب ماندگی دانشگاه، سینما و رسانه در معرفی انقلاب ایران

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: غرب به‌وسیله دانشگاه، سینما و رسانه انقلاب خود و تفکرشان را در دنیا مطرح کرده‌اند چیزی که هنوز در کشور ما رخ نداده و از وقایع استفاده نشده است.
وی ادامه داد: هشت سال جنگ تحمیلی، جنگ جهانی سوم بود اما هنوز کار فرهنگی در این حوزه برای عرضه به دنیا وجود ندارد و این در حالی است که غرب از جنگ جهانی اول و دوم که فقط دعوای قدرت بود هنوز در حال ساخت قهرمان‌های دروغین است.
رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: این انقلاب شانس نیاورد، زیرا نظریه‌پرداز و هنرمند کافی برای عرضه این انقلاب به دنیا نداشت اگر هالیوود مرتبط به این انقلاب بود، حماسه‌های عظیمی در دنیا گسترش پیدا می‌کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که نفوذ ایران در دنیا بدون حضور نظامی و از طریق فرهنگی است، تصریح کرد: نفوذ ایران در منطقه با نفوذ غرب در کشور‌های منطقه تفاوت دارد و از نوع جاسوسی و اعمال فشار به دولت‌ها نیست.

جریان تکفیری مدل دروغین جهاد و شهادت

وی بیان داشت: جریان تکفیری مدل دروغین جهاد و شهادت است، جریان استشهادی را به جریان انتحاری مسخره‌ای تبدیل کرده‌اند و از افرادی که برای مقاومت فداکاری می‌کردند، الگوبرداری شده است ونوع مصنوعی جهاد و شهادت داعش به نتیجه نمی‌رسد زیرا این تفکر فقط به دلیل مقابله با تفکر انقلاب اسلامی و مقاومت است.
وی اظهار کرد: تفکر شرقی و غربی به وسیله انقلاب اسلامی از بین رفت زیرا در تفکر مارکسیسم و لیبرالیسم، انقلاب با دین سازگاری ندارد، همچنین با گسترش فرهنگ انقلاب، آمریکا دیگر جرأت حمله به هیچ کشور اسلامی را ندارد چون از تفکر انقلاب ترس دارد زیرا آمریکا و اسرائیل برای نخستین بار در تاریخشان در جنگ با مسلمانان پیرو جریان مقاومت در منطقه شکست خوردند.
رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: صهیونیسم در جنگ با اعراب هیچ‌گاه متوقف نشد و شکست نخورد اما برای نخستین بار مغلوب انقلاب اسلامی شد و در حال حاضر از فرهنگ انقلابی که در غزه وجود دارد، هراس دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که فشار‌هایی که علیه انقلاب اسلامی اعمال شده هر رژیمی را می‌توانست سرنگون کند، اما انقلاب اسلامی برای ملت است و تسلیم نمی‌شود، عنوان کرد: شکل سیاست توسط انقلاب اسلامی تغییر کرده و شکل دوقطبی جدیدی به وجود آمده اما ما هنوز برای تبیین این علم در دانشگاه کاری نکرده‌ایم.
رحیم‌پور ازغدی گفت: نظام سرمایه‌داری خود را در برابر کمونیسم پیروز کرد و مقاومت کرد اما امروز امکان بازسازی ایدئولوژیک آمریکا و غرب در برابر اسلام وجود ندارد برای همین غرب دست به راه‌اندازی جریان تکفیری برای بردن آبروی جریان اسلام‌گرا زده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: باید در علم سیاست و علوم انسانی با توجه به دین، فرهنگ و گفتمان انقلاب فعالیت کردو در تمامی حوزه‌ها نظرات خود را تبیین کنیم.
وی با اشاره به این که متأسفانه حوزه و دانشگاه ما به وظایف خود در رابطه با انقلاب اسلامی عمل نکرده اند، گفت: امروز امریکا جرأت حمله به کشورهای که انقلاب اسلامی در آنجا حرف نخست را می زند ندارد این در حالی است که در همین کشور برخی وجود دارند که متوجه این مسئله نمی شوند و این یعنی ارتجاع.
رحیم پور با یادآوری این مطلب که ارتجاع یعنی انقلاب اسلامی که جهان را دگرگون کرده اما در دانشگاه های ایران مغفول مانده است، گفت: تمام جهان معتقدند که یک دو قطبی در جهان درحال ایجاد است که یک قطب آن از آن جمهوری اسلامی می باشد اما دانشگاه های ما در این همه دگرگونی عقب مانده اند.
وی در ادامه با بیان این که هیچ کدام از دولت ها با تغییر سرفصل های علوم انسانی موافق نیستند، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد در همین دانشگاه ها آقا و خانم دکتر می شوند به همین دلیل است که با تغییر سرفصل های علوم انسانی مخالفت می کنند زیرا با وجود آمدن این تغییرات این دکترها حرفی برای گفتن نخواهندداشت.
رحیم پوربا بیان این که این مسیر ده تا 20 شهید می خواهد تا در آن تحول ایجاد شود مانند مسئله هسته ای، بیان داشت: ما یک جریان محافظه کار در کشور داریم که از این طریق نان می خورند به همین دلیل است که با هر نوع تحول در علوم انسانی مخالف هستند زیرا منزلت خود را از دانشگاه های فعلی کسب کرده اند.
وی با تأکید بر این که چنانچه انقلابی باشد که پاسخ های جدیدی به علوم انسانی ندهد این انقلاب یک انقلاب پیشتاز نخواهد بود، تصریح کرد: انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف این اقدامات را انجام داد و زلزله ای در مبانی علوم سیاسی جهان به وجود آورد که این مبانی عمدتا از مبانی انگلیسی کپی برداری شده بودند.

دانشگاه های ما محل تولید علم نیستند

ازغدی ضمن بیان این که دانشگاه های ما محل تولید علم نیستند بلکه مکانی برای تولید مثل می باشند، خاطرنشان کرد: این مسئله به این معنی نیست که ما اساتید صاحب نظر نداریم بلکه بسیاری از اساتید هستند که قدرت شالوده شکنی دارند اما باید دانست که اکثر اساتید ما کپی برداری می کنند.
وی با طرح این پرسش که چند دانشگاه در کشور وجود دارد که پایان نامه ها در آنجا به نقد کتاب های ترجمه ای بپردازد، بیان کرد: علوم عقلی علومی هستند که با پرسش آغاز می شوند. ما باید به سمت پرسش مبانی حرکت کنیم و مدام از خود بپرسیم چرا چنین مبانی معرفت شناسی در تفکر یک اندیشمند غربی مطرح شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در عرصه علوم انسانی اکثر اساتید ما اهل تعبد هستند نه تعقل، مسخره کردن علوم انسانی با رویکرد اسلامی را یک تعصب دانست و خاطرنشان کرد: چگونه است که می توان جامعه شناسی تحت عنوان لیبرال و یا اگزیستانسیالیسم مطرح کرد اما زمانی که حرف از جامعه شناسی اجتماعی می زنیم همه آن را به سخره می گیرند؟
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در عرصه عملی علوم سیاسی یک تحول عملی ایجاد کرد، گفت: غربی ها خود عنوان می کنند انقلاب اسلامی ایران مسیر تاریخ بشریت را تغییر داد بنابراین چنانچه انقلاب اسلامی نبود هیچ یک از اتفاقاتی را که امروز در منطقه شاهد آن هستیم رخ نمی داد.
وی یادآور شد: انقلاب اسلامی تمایل به حجاب را در کشورهای اروپایی افزایش داده است چنانچه این انقلاب نبود مارکسیسم هنوز وجود داشت همین مارکسیست ها عنوان می کردند بزرگ ترین ضربه به این تفکر را اسلام سیاسی وارد کرد

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۱۵
رسول لطفی

علوم انسانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی