نقطه سر خط

نقطه سر خط
پیام های کوتاه
آخرین نظرات
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۳۰ - یا حسین
    یاعلی

مرام نامه طلبگی

يكشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۵، ۰۷:۴۲ ق.ظ

مرام نامه



مرام نامه طلبگی

مرام نامه یعنی چه؟

مبانی، اصول، جهت گیری ها، اهداف، نحوه عملکرد، اصول کلی و سیاست یک مجموعه را مرام نامه می گویند.

طبعا شمردن همه ی این ها به عنوان مرام نامه طلبگی، در یک فرصت کوتاهی ممکن نیست، ما در این جلسه به اصل و پایه این بحث خواهیم پرداخت، یعنی نقطه ورود و شروع مرام نامه طلبگی.

هدف بحث؟  1-تصحیح مسیر 2-تدقیق مسیر

1-    تصحیح مسیر: یعنی وضعیتی که الان داریم را با وضعیت مطلوبی که ترسیم می شود مقایسه کنیم و ببینیم چقدر با آن سازگاریم. هر مقداری از آن را که سازگار نیست تشخیص داده واصلاح کنیم. (همیشه ابزار کار در تصحیح، مقایسه وضعیت موجود با وضعیت مطلوب است)

مثلا می خواهم ببینم صحیح فکر می کنیم یا نه؟ باید افکار موجودمان را فهرست کرده و با افکار و عقاید مطلوب مقایسه کنیم، ببینیم کجا منطبق است وکجا منطبق نیست.

در قدیم خدمت اهل بیت علیهم السلام می آمدند، عرض دین می کردند، یعنی چی؟ یعنی می گفتند من عقایدم اینهاست، شما ببینید عقاید من صحیح است یا نه؟

در طول مدت فعالیت در هر جایی انسان به یک سری امور عادت می کند که بصورت ناخودآگاه به آنها عمل می شود و سبب می شود انسان در اعمالش دقت لازم را نداشته باشد، شرائط و جوانب امور باعث می شوند آدم به جهات مختلفی، تغییر مسیر بدهد، به تدریج، ریزه ریزه، یواش یواش! اول افراد خیلی در درس خواندن مجد هستند، بعد یک خورده یک خورده، با دیدن سستی های برخی افراد، با حواس پرتی در برخی کلاس ها، بامشکلات در برخی فضاها مثل خانه یا مدرسه، یواش یواش، سست می شوند، فرد یک سال بعد خودش را نگاه می کند و می گوید من همان طلبه سال قبل هستم که حالا این جور شدم؟! بعد که وضعیت خودش را تحلیل  میکند می بیند به خاطر یک رفیق سست، یک حرف نادرست و...، تفکرش تغییر کرده، روحیه اش تغییر کرده است.

2-    تدقیق مسیر : دقیق کردن. دقیق یعنی چه؟ مثلا می گوییم دقیق حرف بزن، دقیق نگاه کن، دقیق عمل کن. دقیق یعنی چی؟ یعنی چشم هایمان را ریز کنیم و متمرکز کنیم روی یک شی؟ این می شود دقیق؟ دقیق یعنی چه؟

دقیق کردن و دقیق بودن در هر چیزی مساوی است با: " تشخیص صفاتی که سبب تمایز از موارد مشابه می شود".

تشخیص صفات و خصوصیاتی در هر چیزی که سبب بشود از موارد مشابه اش شما بتوانید جداسازی کنید؛ مثلا این فرش با آن فرش چه فرقی دارد؟ ما همین طور نگاه می کنیم می گوییم فرقی ندارد، کسی به ما می گوید دقیق نگاه کن، دقیق نگاه کن یعنی چه؟ یعنی در مقایسه، دنبال خصوصیتی بگردید که این دو فرش در آن خصوصیت با هم فرق دارند، از هم جدا می شوند، مثلا دو فرد دوقلو را نگاه می کنیم می بینیم هیچ فرقی ندارند، می گوییم دقیق نگاه کن، یعنی چه کار کن؟ یعنی دنبال خصوصیتی در اولی بگرد که در دومی نیست، دنبال صفتی در دومی بگرد که در اولی نیست.

حالا دقیق درس خواندن یعنی چه؟

دقیق درس خواندن یعنی: "مفاهیم و مطالب بصورت کلی و عمده و ضمنی و ناخوداگاه و اجمالی برداشته نشود".

یعنی مثلا ما فرق بین "فهم" با "علم" با "فقه" را بدانیم، نگوییم "فهم" یعنی فهمیدن، "علم" یعنی دانستن و آن کلمه هم یعنی فهمیدن، "فقه" هم در لغت یعنی دانستن، همه اش به معنی فهمیدن است، فرقی نمی کند!

پس دقیق سازی یعنی تشخیص خصوصیات و صفاتی که می آید دو شی متشابه را از هم سوا می کند.

بحث ما مرام نامه طلبگی و هدفمان تصحیح مسیر است. ابزار تصحیح مسیر، مقایسه وضع موجود و مطلوب است یا دقیق سازی مسیر، دقیق سازی یعنی طوری حرکت کنیم که از موارد مشابه سوا بشود.

ما می خواهیم مثل عموم مردم زندگی نکنیم، چرا؟ زیرا عموم مردم در حداقل سطحی حرکت می کنند، بر اساس تمایلات و خواسته های خودشان حرکت می کنند، ما می خواهیم این طوری نباشیم، مشابه آن ها نباشیم، پس باید چطوری باشیم؟ یک صفتی، یک خصوصیتی، یک حالتی باشد، که ما را از فضای مشابه سوا کند.

می خواهیم طلبه ای مجد باشیم، طلبه ی مجد یعنی از طلبه های مشابه سوا بشود. می خواهیم طلبه ی مجد عالم باشیم، می خواهیم طلبه ی مجد عالم دقیق باشیم...

ادامه دارد...

رسول لطفی

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۲۲
رسول لطفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی